MyOTS v5: Bardzo nietypowy gameplay na OTS #1

MyOTS v5: Bardzo nietypowy gameplay na OTS #1

Wpierw zacznę od wprowadzenia, słów kilka o Tibii oraz rozgałęzienia tej gry jaką są podane w tytule "OTSy".

Pomimo faktu, że Tibia jest grą wydaną w 1997 roku to do teraz cieszy się aktywnością graczy z całego świata. Nie tylko na serwerach globalnych, ale również na tak zwanych OTS (Open Tibia Server), czyli serwerach prywatnych. Serwery prywatne to nic innego jak po prostu alternatywne serwery, które nie są połączone z serwerami globalnymi (oficjalnymi). W każdym razie w momencie, w którym piszę to zdanie zarówno na jednym jak i drugim typie serwerów gra tysiące graczy.

Jaki jest fenomen Tibii, że po ponad dwudziestu latach, wciąż znajduje się wielu entuzjastów tego tytułu?

Po wielu latach (z przerwami) ogrywania przeróżnych OTSów oraz oglądania wielu gameplayów z tej gry dochodzę do wniosku, że obecni gracze zostali przy Tibii z dwóch głównych powodów: Rywalizacja pośrednia/bezpośrednia między graczami oraz możliwość grindu. Jako rywalizację pośrednią rozumiem ulepszanie swojej postaci, wzmacnianie jej poprzez coraz lepszy ekwipunek, poziom postaci oraz poziomy umiejętności, co wpasowuje się częściowo do samego grindu. Rywalizacja bezpośrednia to wszelkie potyczki między graczami w trybie pojedynków, walk mniejszych grup graczy, a nawet całych wielkich gildii graczy, w których w czasie jednej takiej wojny może walczyć nawet kilkudziesięciu do kilkuset graczy. W rywalizacji pośredniej jako pierwszy powód, dla którego wielu graczy wciąż uwielbia ten tytuł umieściłem w pewnym sensie drugi główny powód. Dlaczego zatem nie pozostałem przy samej rywalizacji, tylko jeszcze dodatkowo wyodrębniłem pojęcie grindu? Z bardzo prostego powodu, bowiem grind w tej grze jest moim zdaniem niemal doskonały. Przynajmniej jeśli chodzi o serwery ze stosunkowo niskim mnożnikiem punktów doświadczenia, bądź takimi, który mają ten mnożnik zbliżony do tego co jest na Real Tibii (serwerach globalnych).

Gracz ma poczucie, że może niemal nieskończenie ulepszać swoją postać. Nie jest to prawdą, ponieważ są pewne ograniczenia związane z zakresem zmiennych w kodzie gry, ale na niskich mnożnikach jest niemal niemożliwe osiągnięcie tych ograniczeń. Stąd też zwróciłem uwagę na mały exp rate, ponieważ na dużo większych mnożnikach (tzw. high exp) istniało wiele serwerów, na których był problem z maksymalnym poziomem postaci, błędy związane z przyznawaniem wysokiego poziomu magicznego oraz innych skilli.

Niektóre OTSy poradziły sobie z tymi problemami na różne sposoby. Szybko je wyliczę:

- Zmiana zakresu zmiennych,
- użycie wyspecjalizowanych bibliotek do przechowywania ogromnych wartości z dużą precyzją (np. Big Int),
- wprowadzenie systemu odrodzeń,
- wprowadzenie wartości maksymalnych.

Czasami, w zależności od drogi rozwoju serwera było używane większość z powyższych, a czasami tylko jedna z powyższych możliwości. W każdym razie było to przedłużenie tego poczucia dążenia do nieskończonego rozwoju postaci nawet na serwerach, które początkowo miały zauważalne ograniczenia, które można było często osiągnąć w stosunkowo krótkim czasie.

Moje doświadczenie z grą dotyczy głównie serwerów prywatnych, na których wszelkie mnożniki (ze szczególnymi priorytetem na mnożnik punktów doświadczenia) są bardzo duże. Ograłem dziesiątki OTSów 7.6 (7.6 to jedna z głównych wersji gry / klienta), w których zdobywałem poziomy rzędu wielkości kilkuset tysięcy. W kilku przypadkach były to nawet miliardy poziomów.

Różne serwery przez ostatnie kilkanaście lat powstawały i upadały, mam z nimi wiele wspomnień, aczkolwiek w bardziej twardym nośniku również setki screenów.

Przez te wszystkie lata szlifowania wielu postaci na dziesiątkach serwerów zacząłem dążyć również do pewnych alternatyw jeśli chodzi o prowadzenie rozgrywki. Nie skupianie się tylko i wyłącznie na zdobywaniu poziomu postaci. Do tych alternatyw niewątpliwie wpisało się duże skupienie na zbieraniu łupu z potworów oraz łowienie ryb. Łowienie ryb jest moim zdaniem najbardziej satysfakcjonujące na wersji gry 7.6. Przy czym warto tutaj wspomnieć, że jednak wiele ówczesnych serwerów z tą wersją na to nie pozwala w takim stopniu w jaki by mnie satysfakcjonował. W niektórych przypadkach łowienie nawet nie jest w ogóle możliwe. Trzeba zatem znaleźć takie serwery, które znakomicie (według moich preferencji w tej kwestii) się do tego nadają. Jest jeszcze inna alternatywa i jest nią właśnie tytułowy MyOTS. Czyli nie szukanie alternatyw u kogoś, a znalezienie jej u siebie.

MyOTS spełnia definicję “prywatny serwer” w niemal 100%. Powiedziałbym nawet, że jest on nie tyle prywatny, a osobisty wręcz. Dlaczego? Z bardzo prostego powodu: Jest to OTS na którym gram sam i sam pod swoje preferencje oraz ograniczone, lecz jednak umiejętności związane z edycją OTSów wprowadzam pewne zmiany.

Brak serwerów, na których system łowienia byłby tak zrobiony jak według mnie być powinien jest dużym problemem, stąd też na podstawie udostępnianych data packów serwerów 7.6, wybrałem jeden z nich i co jakiś czas wprowadzam w nim pewne małe modyfikacje. Część modyfikacji jest związana właśnie z łowieniem.

Data pack oznacza w skrócie pewną paczkę z gotowymi plikami serwerowymi. Pojęcie “data pack” jest dużo szersze i nie ogranicza się tylko w kontekście OTSów.

Jak więc wygląda według mnie idealny system łowienia ryb na OTSach 7.6.

1. Przede wszystkim ryby są nieograniczone na danej kratce na mapie.
2. Nie potrzeba do ich połowu używać robaków.
3. Co jakiś czas, ale nie za często jest możliwość zdobycia rzadszego rodzaju ryby, tzw. big fisha.
4. W połączeniu z BicTrainerem, bądź innym botem można zdobywać nawet setki ryb w ciągu zaledwie kilku minut, a nawet jeszcze szybciej (w zależności od innych elementów, o których możliwe, że opowiem w przyszłości).
5. Cap system (system dotyczący wagi przedmiotów) jest wyłączony, bądź jest na tyle łatwy, że pozwala na przechowywanie co najmniej wielu stacków ryb (stack = stos, od 1 do 100 ryb). W przypadku MyOTSa cap system jest wyłączony.

Gdzie w takim razie przechowywać tak dużą ilość ryb? Właśnie na tym polega niemal cała zabawa. Gromadzenie takiej ilości przedmiotów jest możliwe w Tibii za sprawą zagnieżdżania plecaków, tudzież innych pojemników (w zależności od ustawień / ograniczeń serwera). Można zatem włożyć do jednego plecaka drugi, do tamtego kolejny, itd. Jednak przedmioty mają swoją wagę, a więc przynajmniej na postaci będą pewne ograniczenia. Tak jak wspomniałem wcześniej na MyOTS cap system jest wyłączony, dzięki czemu przedmioty nie mają swojej wirtualnej wagi, a więc problem udźwigu mnie nie dotyczy. Ponadto można stawiać pojemniki w domkach. W pojemnikach, w domkach da się wielokrotnie przekroczyć łączną wagę przedmiotów w porównaniu z tym ile może unieść nasza postać. Aczkolwiek to też zależy od modyfikacji danego serwera. W przypadku MyOTS w domku można bezproblemowo zagnieżdżać kolejne np. plecaki.

screen z parteru w domku

Na MyOTS w mojej nazwijmy to głównej rezydencji mam ulokowane kilka skrzynek. W jednej z nich przechowuję głównie ryby oraz zagnieżdżone inne pojemniki (plecaki), tak aby móc przechować tych ryb zdecydowanie więcej niż to co sugeruje domyślna ilość slotów podstawowego przedmiotu (skrzynki).

screen z podsumowania ryb

Część przedmiotów w skrzynce pochodzi z łowienia, a część z łupu z różnych potworów, które modyfikowałem / zdefiniowałem bezpośrednio na potrzeby tego serwera.

Tak wygląda system łowienia na screenie:

screen z łowienia

Obecny (28-29.01.2021) łup z potwora Mrotos:

Mrotos - loot

Obecny (28-29.01.2021) łup z potwora Creepy Collector:

Creepy Collector - loot

Obecny (28-29.01.2021) łup z potwora Strawberry Collector:

Strawberry Collector - loot

W ostatnim czasie zwiększyłem obszar swojej głównej rezydencji i dorobiłem dolne piętro, w którym mam małe jeziorko i mini naturę obok niego. Dzięki temu nie muszę opuszczać wirtualnego mieszkania, a ponadto wszystkie złowione ryby, które automatycznie spadają na ziemię (z powodu zapełnienia ekwipunku postaci) mogą zostać również automatycznie zapisane jako itemy będące w tym mieszkaniu. Następnie całość, bądź część tych ryb po jakimś czasie zbieram w większości, w pełne stacki (po 100 rybek) oraz czasami niepełne stacki i tzw. big fishe, czyli rzadsze duże ryby.

screen z lowienia w domku

Wracając do kwestii magazynowania. Maksymalnie w jednym stacku jest 100 ryb. Plecak ma 20 slotów. W takim razie w każdym plecaku mogę zmieścić maksymalnie 2 000 ryb. Ten plecak jest jednym z dwudziestu w nad-plecaku, zatem w każdym nad-plecaku mieści się 40 000 ryb (20 * 20 * 100). Te nad-plecaki również w sensie stackuje w innym już nad-nad-plecaku, a z kolei ten plecak znajduje się w skrzynce w domku. Co 19 nad-plecaków zagnieżdżać będę kolejnym plecakiem nad-nad-plecak, tak aby móc w nim pomieścić kolejne 19 nad-plecaków itd.

W bardziej przystępny sposób prawdopodobnie to ukażę w kolejnym artykule tej serii blogowej.

Autor: Ynfi (Danys)

Data publikacji: 29.01.2021.

Rozpoczęcie serii: 29.01.2021.

Ostatnia aktualizacja: 29.01.2021.

Inne artykuły z tej serii blogowej:

Część 1: MyOTS v5: Bardzo nietypowy gameplay na OTS #1 .

Część 2: MyOTS v5: Liczne zmiany i dalsze gromadzenie ryb #2 .

Wszystkie artykuły z tej serii blogowej: MyOTS v5: Wszystkie artykuły dotyczące serii .