Shapez.io - Problem wielkich fabryk (Shapez.io - seria blogowa)

Shapez.io - Problem wielkich fabryk (Shapez.io - seria blogowa)

Drobne uwagi na początek:

1. Część potencjalnych powiązanych linków umieszczę u dołu pierwszej strony tego artykułu.

2. Nie jest to poradnik / oprowadzenie po grze, bardziej ukazanie mojej osobistej drogi progresu w tej grze.

Od jakiegoś czasu (lecz z przerwami) pokazuję na Youtube grę Shapez.io. Obecnie Steam wskazuje w moim przypadku na ponad 200 godzin spędzonego czasu. Wielu graczy, przynajmniej według moich obserwacji, gdy jest już bardzo mocno rozbudowana i posiada odblokowane wszystkie rodzaje budowli, skupia się głównie na robieniu tzw. “maszyn wszystkiego”. Polega to na tym, że przy odpowiednim połączeniu w miarę kompaktowych fabryk, można produkować niemal dowolne kształty. Są one wymagane podczas przechodzenia poziomów 19. i powyżej, w których to etapach wymóg potrzebnych kształtów generowany jest losowo. Przynajmniej z chwilą, w której piszę ten tekst (08.10.2020), najnowsza zapowiadana duża aktualizacja ma to nieco zmienić.

Czyniąc tę historię krótszą, by też i ze długością wprowadzenia nie przesadzić, przez pewien czas również w ten sposób prowadziłem przynajmniej część mojej dalszej rozgrywki. Doszedłem do 35. poziomu po czym jeszcze bardziej skupiłem się na gromadzeniu elementów podstawowych oraz wiatraków. Elementy podstawowe, bo tak je nazywam to na swój sposób skrawki, ćwiartki kształtów, które można “wykopać”, a następnie przeciąć je w taki sposób, aby zostawał wspomniany skrawek.

Właściwie, aby uzyskać wiatrak należy wpierw znaleźć odpowiednie kształty, które dla uproszczenia nazywam śmigłem, a następnie przy odpowiednich operacjach wycinania, odwracania oraz sklejania trzeba ów śmigła połączyć.

Shapez.io - ikona tzw. wiatraka.

Stwierdziłem, że skupienie się na gromadzeniu konkretnego rodzaju kształtów da mi więcej satysfakcji niż wykonywanie kolejnych losowo wygenerowanych poziomów. Co ciekawe moja decyzja była tym słuszniejsza, że w zapowiadanej aktualizacji poziomy powyżej 18. mają być zrestartowane z powrotem do 18 z uwagi na zmianę wymagań oraz pojawienie się nowych rodzajów budynków. Zgromadzone kształty również mają być wyczyszczone, ale mam nadzieję, że dotyczy to tylko głównego budynku (HUBa).

Teraz czas na tytułowe zagadnienie “problem wielkich fabryk”.

Zrobiłem zewnętrzny magazyn poza HUBem, w którym każdy podsektor może pomieścić 100 tysięcy kształtów,a każdy sektor 1 000 000 kształtów. Aby wszystko zostało właściwie dostarczane należy oczywiście doprowadzić tunele, bądź taśmociągi do odpowiedniego sektora. Do tego dochodzi kwestia rozbudowy fabryk, dodawania kolejnych i w tym wypadku powstawać mogą w przyszłości właśnie problemy.

Shapez.io - przykładowy screen jednej z większych szyn taśmociągów.

Im szersza szyna z taśmociągami/tunelami, tym więcej miejsca musi zajmować. Oznacza to, że wcześniej, czy później będę musiał niszczyć/przenosić część fabryk, które mogą znaleźć się na drodze tej szyny.

Shapez.io - Zewnętrzny magazyn na wiatraki.

Wydaje mi się, że pierwszy raz z taką sytuacją będę miał styczność tutaj.

Shapez.io - Zewnętrzny magazyn na wiatraki - oznaczenie miejsca potencjalnej przebudowy.

W dalszej przyszłości do usunięcia mogą okazać się również te fabryki.

Shapez.io - Zewnętrzny magazyn na wiatraki - oznaczenie miejsca kolejnej potencjalnej przebudowy.

Biorąc pod uwagę całą produkcję nie wydaje się to być dużym problemem, jednak warto mieć na względzie to, że już obecnie tę szynę muszę stale przebudować, gdy kolejne sektory robią się zapełnione.

Shapez.io - Statystyki produkcji.

Łączna produkcja wiatraków wynosi według tego screena 50 500/minutę. Po moich dodatkowych pomiarach i obliczeniach wychodzi, że każdy taki sektor produkcyjny (screen poniżej) generuje ~222,2(2) wiatraków na minutę. Trzeba mieć jednak na względzie, że to jeden z typów tego rodzaju fabryk, niektóre są większe, ale według moich pomiarów raczej nie wpływa to na produkcję. Dodatkowo im więcej elementów, tym wirtualny czas gry może bardziej spowalniać, a więc te wartości faktycznie mogą być większe lub mniejsze.

Shapez.io - Statystyki produkcji.

Aktualizacja 12.10.2020:

Po aktualizacji "Wires Update" zostało zredukowane około 9/10 posiadanych przedmiotów z uwagi na zmiany w "balansie". Była to okazja do przeniesienia magazynu z wiatrakami w inne miejsce.

Moim celem było znaczne uproszczenie każdego pojedynczego sektora. Później postanowiłem jeszcze raz zmienić sposób magazynowania.

Szczegóły z części procesu przebudowy/rozbudowy magazynów z wiatrakami można znaleźć w nagraniu z live dostępnym tutaj: Zapis transmisji na żywo z gry Shapez.io - przebudowa/rozbudowa magazynów wiatraków .

Niestety nie mam tego "udokumentowanego", natomiast z samych pełnych dawnych sektorów pierwotnego magazynu z wiatrakami, uzbierałem ponad 21 000 000 wiatraków. Po wczytaniu gry, po transferze zapisu do aktualizacji "Wires Update" na każdy pojedynczy budynek magazynowy, liczba wiatraków zredukowana została prawdopodobnie z 5 000 do 500. Oznacza to, że zostało usunięte 21 000 000 * 0,9 = 18 900 000 wiatraków. Zostało z tego 2 100 000 wiatraków. Będzie to ważne podczas wykonywania podsumowań ze statystykami zmagazynowanych / szacowanych / itp. kształtów, które będą wdrażane najprawdopodobniej w późniejszej części tego artykułu.

Kilka screenów prezentujących stan magazynów wiatraków podczas przenoszenia przed podanym powyżej nagraniem z live:

Shapez.io - magazyny w trakcie przebudowy.

Shapez.io - magazyny w trakcie przebudowy.

Shapez.io - magazyny w trakcie przebudowy.

Wygląd w przybliżeniu prezentuje wygląd pojedynczego sektora, który może pomieścić 1 000 000 wiatraków. Cały sektor został zaprezentowany na poniższych dwóch screenach:

Shapez.io - magazyny w trakcie przebudowy. Shapez.io - magazyny w trakcie przebudowy.

Aktualizacja 13.10.2020:

Wygląd części fabryk, które zostały/zostaną przebudowane. Screeny mają charakter archiwalny:

Shapez.io - fabryki w trakcie przebudowy. Shapez.io - fabryki w trakcie przebudowy. Shapez.io - fabryki w trakcie przebudowy.

Aktualizacja 13.10.2020 - 15.10.2020:

Usunąłem magazyny tzw. "skrawków", ćwiartek elementów. Podczas usuwania policzyłem zmagazynowane kształty.

Zostało usunięte / zarchiwizowane:

Skrawek kwadrat - ikona

29 209 390

Skrawek kolo - ikona

1 892 800

Dawna struktura usuniętych magazynów skrawków:

Shapez.io - dawne struktury usuniętych magazynów skrawków. Shapez.io - dawne struktury usuniętych magazynów skrawków. Shapez.io - dawne struktury usuniętych magazynów skrawków.

Obecny magazyn wiatraków wygląda tak:

Shapez.io - Zaktualizowany magazyn na wiatraki.

Każda kolumna od góry do dołu może przechować 5 000 000 wiatraków.

Autor: Ynfi (Danys)

Rozpoczęcie pisania artykułu: ~08.10.2020

Opublikowano: 13.10.2020

Ostatnia aktualizacja: 13.10.2020

Linki:

Shapez.io w serwisie Steam

Danys - mój kanał w serwisie YouTube

Moja seria z gry Shapez.io na YouTube - playlista